Laatst vroeg iemand mij om een aantal voorbeelden te sturen van mailings die geautomatiseerd kunnen worden. In principe is deze lijst onuitputtelijk. Elke e-mail kan worden geautomatiseerd. E-mail automatisering biedt je minimale kosten en maximale service.
Elke Customer Journey heeft bepaalde gedefinieerde contactmomenten. Iedere contactmoment heeft zijn eigen verhaal en content, afhankelijk van de positie in de Customer Journey. Hieronder volgen ongeveer 40 verschillende mailings verdeeld over 10 categoriën.
De database is het kloppend hart van het hedendaagse marketingprogramma. Het is dus noodzakelijk om regelmatig nieuw leven in de database te blazen door het verstrekken van, bij voorkeur, bijgewerkte demografische en gedragsmatige gegevens. E-mail automatisering kan helpen dit te bereiken door het te vergemakkelijken van het ‘leer mij je kennen’ proces.
Om te beginnen, kunt u gebruik maken van een simpele e-mailcampagne, eventueel met een aanmoediging if incentive, om de ontvanger zijn/haar gegevens bij te werken. De campagne leidt de gebruiker naar een vooraf ingevuld webformulier waar ze hun eigen informatie kunnen bewerken en extra voorkeur en demografische gegevens kunnen opgeven.
Wanneer u klaar bent voor het echte werk, kunt u de meer progressieve vormen inzetten. Deze vormen stellen marketeers in staat om dynamisch nieuwe vragen te stellen, telkens wanneer een contactpersoon hun website of landing page bezoekt. Op deze manier krijgt de markeeteer gestaag dieper inzicht in de belangen van de gebruiker. Hierdoor nemen het aantal gebruikers die afhaken af.
Heeft u meerdere vragen die u graag uw contacten wilt vragen, bepaal dan slim welke vraag eerst gesteld moet worden.
Wat is jouw verhaal? Met Nurture programma’s kunt u prospects opvoeden die nog niet klaar zijn om deel te nemen een verkoop-proces. Deze prospects dienen zachtjes begeleid te worden naar echte kopers door tijdens het aankoopproces relevante content zoals white papers, artikelen, events en webinar -uitnodigingen te versturen.
Met marketing automation technologie, kunt u programma’s instellen die u geleidelijk helpen met het verzamelen van gegevens (zie nr. 1). Een relatie opbouwen met de relatie zodat u kunt reageren op interesses en gedrag.
Als een extra bonus, robuuste automatisering platforms bieden vaak integraties die de verkoop verbeteren en marketing meetbaar maken. Deze systemen geven verkoopinzichten gebaseerd op het gedrag (bezoeken ter plaatse, downloads, klikken, formulier inzendingen, hoeveel video wordt afgespeeld, enz.), dat verkopers kunnen gebruiken om effectievere gesprekken met prospects aan te gaan.
Hoe gaat u om met het frustrerende scenario waarin een bekende contactpersoon doorklikt naar uw proefabonnement sign – up , demo video of white papier, maar er niet in slaagt om de gewenste actie te voltooien? Stap één is met behulp van een combinatie van Webanalytics providers , home-grown-systemen en geïntegreerde derden systeem waarmee u de kracht van webtracking gebruikt. Gebruik vervolgens uw marketingplatform om een e-mail op basis van deze ‘externe’ acties automatisch te verzenden.
Afhankelijk van het scenario en de redenen voor het verlaten winkelmandje, kan een gepersonaliseerd e-mail een effectieve manier om de betrokkenheid te versterken en de prospect door de verkooptrechter te bewegen. Bijvoorbeeld, als iemand afziet van een white paper verzending , kunt u een bericht sturen met andere inhoud of dezelfde inhoud in andere, verschillende, formaten te presenteren (bijvoorbeeld een video of diavoorstelling ) .
Het verzenden van een gepersonaliseerde , geautomatiseerde welkom e-mail is een uitstekende manier om snel prospects te binden:
Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat je een gratis 30-dagen testversie te bieden hebt. Onvermijdelijk zullen sommige prospects zich aanmelden, maar komen vervolgens niet terug om in te loggen. In dit scenario, kunt u een automatische e-mail opzetten met een trigger ‘na “X” dagen zonder login’, dat een notificatie of een boodschap, als : “He, we merkten dat je nog niet deze drie dingen hebt gedaan. Hier zijn de redenen waarom je moet dit uit te proberen, hier is een Slideshare tutorial om te helpen en hier is een link, als je wilt dat iemand u belt voor hulp .”
Het vragen om reviews over uw producten en diensten kunnen u voorzien van waardevolle informatie. De resultaten kunt u, via e-mail automatisering, gebruiken om prospects op te voeden en hen te verleiden om uw producten aan te schaffen. Als mogelijk, volgt na een aankoop, download of gebeurtenis, een automatisch bericht met vragen om het product of dienst beoordelen. Voor de beste resultaten, is het beter om niet alleen een saai bericht te sturen met het verzoek voor een beoordeling, maar – toon uw persoonlijkheid en uw behulpzaamheid, met inbegrip van links naar bijvoorbeeld:
– verwante producten
– klantenservice informatie
– handleidingen, faq’s of
– fora
Als u eenmaal een archief van beoordelingen en/of getuigenissen heeft opgebouwd, dan kunt u die beoordelingen gebruiken als content in uw eigen nieuwsbrief. Een krachtige manier om conversies op te drijven.
Tip! Gebruik dynamische content om berichten te vullen met beoordelingen afgestemd op de prospectbelangen, gedrag of positie in de verkoopcyclus.
Het is soms gemakkelijk om te vergeten, maar consumenten zijn levende, ademende mensen die graag speciale gelegenheden vieren. Dus, waarom kunnen we niet gebruik maken van speciale momenten als – de klantaankoop , het moment van download, evenement wat bijgewoond is of de datum dat iemand zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief – om berichten die deze momenten herdenken te automatiseren?
Persoonlijkheid en creativiteit gaan hier door een deur. Hoe het verzenden van contacten vieren van een een-jarig bestaan een notitie opstellen van humoristische nieuws van het afgelopen jaar en het aanbieden van een gratis product , dienst of proces overleg ? Veel plezier met de campagnes en maak vooral gebruik van deze extra contactmomenten om de resultaten van uw inspanningen te belonen.
Ook het verzenden van een verjaardag e-mail kan een slimme manier zijn om een menselijk gezicht op een zakelijke e-mail notificatie te zetten en daarmee onderscheidend te zijn. Uw grootste uitdaging zal waarschijnlijk het verzamelen van geboortedata zijn.
Overweeg het gebruik van een progressieve formulieren, een speciaal verzoek in welkomstmails of ‘nurture’ e-mails, of een enquete om deze informatie te verzamelen. Als je bijvoorbeeld vraagt om een geboortedatum , geef in een kort contentblok uit wat de ontvanger er voor terug krijgt (bijvoorbeeld een speciaal eBook , iets tastbaars, enz.) en het is te overwegen om het een optioneel veld te laten zijn.
Als u een groot productassortiment heeft of u heeft een groot salesteam, digitaliseren naar een geautomatiseerd orderproces kan vaak gunstig uitpakken. In veel gevallen kunt door automatisering kostbare verkoopmiddelen vrij maken die vervolgens kunnen worden toegewezen aan andere plekken in de verkooptrechter.
Bijvoorbeeld, als u een (groot) salesteam belast met het persoonlijk leveren van nieuwe product-updates voor zakelijke klanten en voor het verzamelen van nieuwe bestellingen, kunt u gebruik maken van automatisering van bijvoorbeeld herinneringen voor periodieke bestellingen, herinvoering van product die voorheen uit het aanbod gehaald waren, introductie van nieuwe producten en ander zaken.
Bottom line? Automatisering maakt het mogelijk om een permanente dialoog met zakelijke klanten maken zonder extra werk voor vertegenwoordigers. En als extra bonus, maakt automatisering het gemakkelijk om een bedankje berichtje te sturen ter een bevestiging van bijvoorbeeld een aankoop (zie # 8).
Heeft uw bedrijf activiteiten die contactmomenten vereisen zoals de status van de bestellingen, de aflevering van facturen en bonnen, eventuele support updates en / of het ‘het is verstuurd bericht’ of het ‘ik heb de betaling/opdracht ontvangen bericht’? In dit realtime- berichtentijdperk, waarin dagen of uren wachten op een transactiebevestiging onaanvaardbaar is, is de levering van een transactionele e-mail het belangrijkste aspect. Een robuuste marketing e-mailplatform stelt u in staat om uw systeem te automatiseren, doordat de activiteit of transactie onmiddellijk middels triggers notificaties en e-mail kan versturen.
Een goede en gebrande transactionele notificatie die wordt verzonden binnen enkele minuten is belangrijk, maar dit is nog niet alles. Ga verder dan de basistransactie of de ontvangst van informatie en zorg ervoor dat nieuwe gekoppelde content, meerwaarde oplevert. Dit kan onder meer door gebruik van het product-tips, antwoorden op veelgestelde vragen, bijhouden van leveringinformatie of links naar community-forums. Dit is ook een goede manier om de ontvangende partij uit te nodigen om te verbinden met je sociale netwerk via LinkedIn , Twitter of Facebook .
Terwijl transactionele content het grootste deel vormt van de notificaties, u kunt ook van deze e-mails gebruik maken voor cross-selling of upselling van andere producten en diensten. Gebruik dynamische content om de berichten aan te vullen met informatie die specifiek betrekking heeft op de potentiële koper, zoals aankoophistorie, industriekennis of reeds bevestigde profielinformatie
Voor veel bedrijven zijn evenementen een cruciaal onderdeel van de verzorgende, ‘nurture’ proces. Vanaf de eerste uitnodiging tot aan het bedanktbericht, via automatisering kunt u eenvoudig reageren op de manier waarop prospects communiceren – of juist niet interacteren – met uw boodschap en/of evenement.
Bijvoorbeeld, U zou uw marketing platform kunnen gebruiken voor het opzetten van campagnes voor drie contactmomenten voor een evenement.
Dit kan als volgt:
Hetzelfde voedsel dat je met liefde zou eten tijdens het diner is niet zo aantrekkelijk als eerste gedachtegang in de ochtend. Potentiële kopers hunkeren naar verschillende content tijdens de verschillende contactmomenten binnen de verkoopcyclus. Dus, overweeg het segmenteren van campagnes op basis van de relatie, het specifiek tunen van verschillende e-mailberichten en aanbiedingen op basis van zowel expliciete als impliciete indicatoren over de bereidheid van de prospect om het product te kopen.
Bijvoorbeeld, berichtgeving verandert gedurende een klantlevenscyclus als volgt:
• “Geïnteresseerd” fase : Welkomstberichten, educatieve en praktijkvoorbeelden, promoties ten behoeve van de eerste aankoop.
• “Bezet” fase : Herinneringen van de komende evenementen, gerichte en gepersonaliseerde content op basis van webpagina bezoeken en surfgedrag, prijzen zijn voorzien van vergelijkingen, positieve testimonials, etc..
• “Vervallen” faae : Exit enquetes om een beter begrip van de behoeften van de koper te verkrijgen, prikkels versturen om de website opnieuw te bezoeken, promoties ontwikkelen om het-betrokkenheid te stimuleren
Door het ‘luisteren’ naar koopsignalen en het leveren van de juiste content op het juiste moment voor ieder prospect, zult u meer relevante dialogen koesteren en sterkere verbindingen bouwen.
Bart van Dijk