E-mail is en blijft een van de meest lucratieve marketingkanalen. Gegevens worden elke dag duidelijker en e-mailcampagnes zijn persoonlijker. Er kan steeds meer waarde worden toegevoegd aan de klantreis, waardoor de klantervaring wordt geoptimaliseerd. En dat is wat de klant verwacht. Door aan de verwachtingen van de klant te voldoen, wordt de ROI gestimuleerd, zowel op korte als op lange termijn.
De ROI (return on investment) van e-mailmarketing is vele malen groter dan die van andere marketingkanalen. Dat wil zeggen, wanneer een campagne zorgvuldig is geconfigureerd en aangepast. Gegevens worden inzichtelijker en gemakkelijker te verzamelen. Het is mogelijk om precies te bepalen wat de klant wil en verwacht, zodat verkopers aan deze verwachting kunnen voldoen. En dat zie je terug in de conversieratio. Mediascope hoopt dat er in de toekomst alleen maar meer mogelijkheden komen op het gebied van data, personalisatie en automatisering, waardoor e-mailmarketing nog lucratiever wordt.
Verkoop- en promotionele e-mails maken plaats voor waardevolle berichten. Relevante e-mails die bijdragen aan een naadloze en onvergetelijke klantervaring. Want dat is wat een bedrijf tegenwoordig onderscheidt. Elk contactmoment, elk bericht dat de doelgroep ontvangt, moet het aankoop- of registratieproces gemakkelijker, interessanter en leuker maken. Dit is geen uitzondering, maar de regel; Dat is wat de klant vandaag verwacht, aldus Mediascope.
Gegevens van verschillende platformen, zoals de website, CRM (Customer Relationship Management System) en Google Analytics, kunnen steeds gemakkelijker worden geïntegreerd, waardoor de behoeften en verwachtingen van potentiële klanten optimaal in kaart kunnen worden gebracht, potentiële kopers en bestaande klanten. Van voor het eerste contact gaat het gedrag op de website naar de interesses na de aankoop. Persoonlijke berichten kunnen per klant en fase van de reis van de klant worden verzonden om optimaal in te spelen op gedrag, interesses en behoeften.
Hoe relevanter en persoonlijker een bericht is, hoe groter de kans dat een potentiële klant klant wordt en een nieuwe klant een loyale klant. Automatiseringssoftware maakt het gemakkelijk om campagnes aan te passen. Van relevante productaanbevelingen, inspirerende e-mails, waardevolle productinformatie en how-to tutorials tot verleidelijke e-mail-verlaten winkelwagentjes. De berichten worden relevanter, dynamischer en interactiever en dat wordt gewaardeerd door de klant.
De nieuwe wetgeving rond GDPR (algemene gegevensbescherming regelgeving) leek een sleutel in de werken, maar in de praktijk blijkt vaak het omgekeerde waar te zijn. Waar voorheen de klant werd bedolven onder promotionele e-mails en de berichten simpelweg over het hoofd werden gezien, of als spam, heeft de GDPR het kaf van het koren gescheiden. Een bewust gekozen e-mail wordt eerder geopend. Zeker als de cliënt weet dat het echt van waarde is en vooral voor hem of haar.
Veel bedrijven lopen kansen mis, waardoor hun e-mailcampagnes niet het gewenste resultaat opleveren. Jammer, want er zijn verschillende manieren om e-mailcampagnes te optimaliseren. Naast de platforms, software en analysetools die aangepaste campagnes eenvoudiger en efficiënter maken, zijn er verschillende tactieken om meer winst uit e-mailcampagnes te halen. Van het gebruik van aangepaste pop-ups om uw e-maildatabase uit te breiden, gericht gedrag, relevante productaanbevelingen tot het verzenden van meerdere e-mails over het verlaten van een winkelwagen. Kies de juiste keuze voor uw bedrijf en u wint niet alleen de strijd, maar ook de harten van de consument.
Mediascope