Basis voor e-mailmarketing
Hoe schrijf je een goede nieuwsbrief? Waar kan je aan denken om een pakkende nieuwsbrief te schrijven.
Benoem in je mail de vier basis motivatoren
- Hebzucht (geld verdienen, gratis enz)
- Angst (ook de wil om erbij te horen, als iedereen xyz koopt en lezer heeft het niet, mist ie dan iets)
- Status (alles wat het zelfbeeld kan verbeteren: je bent een succesvolle ondernemer als je een Iphone hebt bijv.)
- Ontplooiing (wij bieden iets wat een ondernemer of bedrijf verder kan helpen, zoals een branche rapport, een expertise enz)
Weet welke vormen eerder opvallen
- Het grootste beeld wint het van kleinere
- Een warme kleur wint het van koude
- Mensen winnen het van de rest
- Kinderen winnen het van volwassenen
- Een portret wint het van een compleet figuur (met name dankzij ogen!)
- Bloot wint het van aangekleed
- Bewegende beelden winnen het van statisch (email)
Opstellen van de mailing
Bedenk dat je 2 seconden hebt waarin je lezer bepaalt wat hij gaat doen.
Waarvan 1 seconde voor het logo, de geadresseerde en de datum. Je hebt maximaal 10 fixatiepunten (waarvan bovengenoemde al minus 3 is).
De andere seconde moet je halen uit:
- kopzin
- 2/3 aandachtspunten (versterkers) : je lezer kan door middel van scannen bepalen waar het om gaat
- interesse
- schaarste
Een DM brief bouw je op als een verkoopgesprekje:
- voordeel
- bewijsvoering
- zeggen wat de lezer moet doen
- creëren schaarste
Check voor jezelf of de nieuwsbrief een logische dialoog bevat
- Is het relevant voor de doelgroep ? Hoe vaker je je eigen naam noemt, hoe minder interessant voor de lezer
- Je hebt versterkers en filters. Versterkers nodigen uit om verder te lezen. Filters zijn stoppers (oh dat is niet voor mij). Een smalle bladspiegel is een versterker, een brede een filter.
Email in vergelijk tot papier
- Papier leest 50% sneller (!)
- Papier wordt beter begrepen
- Papier wordt beter onthouden
Emailings niet voor lange verhalen
- < 9 woorden
- geen kommas
- paar regels per alinea
- langere teksten-> printbaar maken (meer lezen? Klik hier..)
Drie typen emailings
- Persoonlijke email
- Actie email (één onderwerp !!)
- Nieuwsbrief (overzicht)
Elke info roept vraag op : bedenk welke !
Leesvolgorde van een inbox
- Eerst scannen van de inbox: is het veel dan wordt er veel weggegooid. Rond 12.00 zijn de meeste emailboxen het meest leeg
- Afzender : ken ik die ? Zo ja, dan besluit ik te lezen, zo niet dan moet je het hebben van de volgende stap
- Het onderwerp: bevat die één van de basismotivactoren ? Wat is het voordeel ?
- Preview pane ( het schermpje wat je onder de streep ziet) moet de bewijsvoering van het voordeel bevatten !
- Elk fixatie punt moet klikbaar zijn. Dus ook het logo…
Bart van Dijk